Rumah Sakit Malaysia Bantah Memecat Perawat Yang Memakai Hijab Lengan Panjang


Sebelumnya diberitakan bahwa perawat di Malaysia dipecat lantaran perawat tersebut memakai hijab. Namu hal tersebut dibantah oleh pihak rumah sakit di Kuala Lumpur Malaysia.

Menurut Pengurus Kewangan rumah sakit, Regina Sundram, perawat tersebut dipecat lantaran tidak  hadir bekerja selama dua hari tanpa sebab yang jelas.

“Dia tidak hadir selama dua hari tanpa sebab dan tidak melaporkannya kepada pihak pengurusan bahawa dia tidak hadir.

“Kami anggap dia secara tidak langsung telah berhenti kerja. Dia diberhentikan bukan kerana pakai pakaian lengan panjang.

“Karena peraturan buruh di Malaysia, bila pekerja tidak hadir bekerja lebih dari dua hari bekerja, maka ia  telah berhenti,” katanya kepada portal, Malaysiakini.

Pada Jumaat, seorang jururawat Naziah Sauni Samat, 24, ditemani Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), telah mengadakan konferensi pres mendakwa telah dipecat dari tempat kerjanya lantaran menutup aurat.

Naziah memberitahu, dia tidak dibenarkan memakai pakaian seragam berlengan panjang dan stoking tangan berwarna kulit ketika menjalankan tugas.

Sementara itu, namun pihak rumah sakit tidak membenarkan perawatnya dilarang  mengenakan pakaian seragam berlengan panjang, pihak rumah sakit membolehkan pekerja muslim untuk memakai kerudung

“Kami tidak melanggar akta yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, malah peraturan pemakaian seragam berlengan pendek dibuat untuk mengelak jangkitan kuman pada pesakit dan memudahkan kerja,” katanya.

Tambahnya, pihak pengurusan hospital juga telah memberi ruang bagi Naziah berfikir sama ada untuk meneruskan kerja di situ atau berhenti sendiri namun Naziah tetap datang bekerja dengan memakai stoking lengan dan ianya telah melanggar peraturan pemakaian hospital.



Banner iklan disini